~kasaksa
10.10.2018 14:51
Najprościej jest złożyć formularze zgłoszeniowe do ubezpieczeń w trakcie rejestracji firmy (dotyczy firmy jednoosobowej). Jeśli rejestrujesz firmę w CEIDG możesz do wniosku rejestracyjnego dołączyć dokumenty zgłoszeniowe do ubezpieczeń za siebie (ZUS ZUA lub ZUS ZZA) oraz za członków swojej rodziny (ZUS ZCNA). Możesz to zrobić wtedy, gdy rejestrujesz firmę w gminie albo przez internet.
Uwaga! Jeśli chcesz zgłosić do ubezpieczeń pracownika, zleceniobiorcę lub osobę, która z tobą współpracuje, musisz to zrobić w ZUS a nie przez CEIDG.
Do ZUS składasz formularze:
ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.
Dokumenty zgłoszeniowe składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia prowadzenia działalności.
Dokumenty możesz również dostarczyć do ZUS w formie elektronicznej (przez program Płatnik lub e-Płatnik) lub papierowej (w placówce ZUS lub za pośrednictwem poczty albo kuriera). Ważne! Dokumenty w formie papierowej możesz składać do ZUS tylko wtedy, gdy rozliczasz składki maksymalnie za 5 osób. Jeśli rozliczasz składki za więcej niż 5 osób, wszystkie dokumenty musisz przesyłać drogą elektroniczną.